Versterk je core tegen  rugklachten

PILATES

Voorkom of verminder rugklachten

Pilates is een ideale methode voor rugpatiënten. Het doel van de oefeningen is voornamelijk gericht op de spieren die de wervelkolom ondersteunen. Door gecontroleerde en precieze bewegingen is deze les uitermate geschikt voor mensen met rugklachten. 

Pilates methode

De Pilates is vernoemd naar Joseph Pilates, die deze methode tijdens de Eerste Wereldoorlog ontwikkelde als revalidatie voor oorlogsveteranen. Hij noemde zijn methode Contrology omdat hij ervan overtuigd was dat zijn oefeningen de mentale vermogens gebruiken om de spieren te beheersen. Daarbij ligt de nadruk bij de spieren die ervoor zorgen dat het lichaam in de correcte balans staat en de wervelkolom ondersteunen.

Pilates anno nu

De focus ligt op de buik-, rug- en bekkenspieren. Tijdens de oefeningen wordt er gelet op de ademhaling. Je ademt uit bij inspanning en weer in bij de teruggaande beweging. De ademhaling is posterieur en lateraal gericht, wat in de praktijk betekent dat je jouw ribbenkast breed maakt tijdens inademing. Je richt daarbij naar de zijkant en achterkant van de ribbenkast bij inademing en tegelijkertijd span je je diepe buik- en bekkenbodemspieren aan. 

Tegenwoordig worden er een aantal versies van Pilates onderwezen, de meeste zijn gebaseerd op 9 principes.

Oorspronkelijk waren het de volgende 6 principes:


ademhaling

concentratie

controle

precisie

centriciteit

vloeiende bewegingen (flow)


Inmiddels zijn daar een 3-tal principes aan toegevoegd: 


uitlijning

uithoudingsvermogen

ontspanning

Voor wie?

Pilates is al jarenlang populair en wordt beoefend door jong en oud, mannen en vrouwen. Het is een essentiële training omdat een sterke wervelkolom de basis is voor een goede balans. Heel veel rugpatiënten hebben baat bij Pilates. Omdat de oefeningen langzaam en beheerst worden uitgevoerd kan iedereen deze lessen volgen. Zwangere vrouwen wordt aangeraden Pilates lessen alleen in overleg (en eventueel in aangepaste vorm) te volgen. 

Woman doing physical exercise and stretching legs on a mat, foot close up, healthy lifestyle concept

Lesprogramma

Dagelijks bieden we een verschillende lessen aan. Bekijk hier ons hele lesprogramma.

GRATIS PROEFLES